Poradíme vám s výběrem montáže a dozvíte se jak nastřelit puškohled,
ať už se ho chystáte připevnit na vzduchovku či kulovnici. Článek je
určený hlavně pro střelce začátečníky.
Návod na nastřelení puškohledu si můžete také prohlédnout v našem videu.
1. výběr montáže
Vezmeme to od podlahy. Často podceňovaný je totiž výběr samotné montáže. Pro zachování přesného nástřelu je klíčové zvolit dostatečně pevnou a tuhou montáž. Jedině tak zabráníme nežádoucímu pohybu montáže či samotného puškohledu, který byť v řádech setin milimetru působí značný posun zásahu. Proto je nutné především u zbraní se silným zpětným rázem a výkonných pružinových vzduchovek zvolit opravdu kvalitní ocelovou nebo duralovou montáž.
Nejlevnější hliníkové montáže jsou totiž příliš měkké a dochází u nich k postupnému uvolňování během střelby. Pro slabší ráže a PCP vzduchovky jsou však naprosto dostačující. Jejich výhodou je nízká cena a hmotnost.
Pro výběr montáže potřebujete znát
Rozměr montážní lišty
Průměr tubusu puškohledu
Potřebnou výšku montáže
2. montáž puškohledu
Puškohled by měl být namontován co nejníže, aniž by se dotýkal hlavně hledí nebo těla zbraně. Je potřeba odhadnout správnou výšku montáže tak, aby jsme dosáhli co nejnižší vzdálenosti mezi puškohledem a osou hlavně. To je obzvláště důležité pokud hodláte střílet na delší vzdálenosti.
postup montáže na puškohled
Upevněte montáž na zbraň ale neutahujte ji úplně. Poté odmontujte vrchní část montáže a položte puškohled do kroužků. Před utažením šroubů se podívejte do puškohledu ve své normální střelecké pozici a nastavte jej tak, abyste viděli celé zorné pole. Následně zarovnejte puškohled podle záměrné osnovy horizontálně i vertikálně Po zarovnání rovnoměrně dotáhněte všechny šrouby montáže.
tipy na montáž
Nejlépe se provádí v nastřelovací stolici, manipulace je pak mnohem pohodlnější. Skvělými pomocníky pro správné zarovnání záměrné osnovy a zbraně jsou vodováha a olovnice. Dbejte na to, aby se montážní kroužky nedotýkaly okuláru, objektivu a středové kostky. Přílišným utažením šroubů v těchto místech by došlo k nevratnému poškození puškohledu.
Nastřelení puškohledu
1. Příprava
Puškohled máme namontovaný a zbývá ho jen seřídit. Nastřelování provádíme zásadně v rovném terénu, samozřejmě s bezpečným dopadovým prostorem. Pokud nastřelujeme mimo krytou střelnici, musíme si dávat pozor na počasí. V silném větru a dešti zásadně nenastřelujeme.
Připravíme si vhodný terč. Může to být speciální nastřelovací, stejně dobře se osvědčil dostatečně velký bílý papír, kde buď vyznačíme fixem kolečko, nebo použijeme černou zálepku. Na bílém pozadí lze totiž zásahy lépe rozeznat. Nebudeme si hrát na hrdiny a nejprve terč umístíme na kratší vzdálenost. Pro vzduchovku třeba na 10 m.
V případě kulovnice nemusíme hned střílet na optimální nástřelnou vzdálenosti (ONV) pro dané střelivo, ale můžeme klidně začít na 50 metrech. Na kratší vzdálenost se tolik neprojeví chyba střelce a finální nastřelení na ONV už bude pouze otázkou pár kliknutí.
Následně nachystáme střeliště. V ideálním případě použijeme nastřelovací stolici. Tu postavíme na stůl a opatříme si židli k pohodlnému posedu. Dobrou práci odvedou také střelecké vaky. V improvizovaných podmínkách si musíme vystačit s měkkými předměty, např. dekou, pouzdrem, apod., kterými zbraň podepřeme. Základem je dosáhnout pokud možno stejného úchopu jako v běžné střelecké situaci. Vlivem rozdílného úchopu se může nástřel výrazně lišit.
2. střelba
Před prvním výstřelem zaměříme zbraň na terč a první korekci puškohledu provedeme, pokud je to možné, podle vývrtu hlavně v zákrytu s terčem. Ušetříme si tím práci a střelivo a první rána hned protne terč. Vypálíme do terče 1 až 3 rány a provedeme korekci. Klikáním na rektifikačních komíncích posouváme zásah směrem ke středu terče.
korekce klikáním
Seřízení puškohledu se provádí klikáním. Tím posunujeme bod zásahu tak, aby se v určité vzdálenosti shodoval se středem kříže. Jinými slovy, chceme zasahovat cíl tam, kam míříme středem záměrné osnovy. Při korekci klikáním posouváme zásah, nikoli osnovu. Klikáme směrem od zásahu za středem cíle (bodu, kam jsme mířili).
Při korekci klikáním posouváme zásah, nikoli osnovu. Klikáme směrem od zásahu za středem cíle.
Jednoduše řečeno o korekci puškohledu
Střílí to dolů – klikám UP
Střílí to nahoru – klikám DOWN
Střílí to doleva – klikám RIGHT
Střílí to doprava – klikám LEFT
Příklad:
Na obrázku vidíme, že zásah šel vpravo dolů od středu terče. Potřebujeme jej tedy dostat doleva a nahoru. Klikáme tedy LEFT a UP.
Jakmile se nám podaří zbraň nastřelit, je dobré zkontrolovat rozptyl. Vypálíme 3 – 5 ran, ze kterých následně vyhodnotíme střední zásah a jeho polohu vůči záměrnému bodu. Podle něj provedeme konečné seřízení puškohledu. Nezapomeňte, že při střelbě na delší vzdálenost bude potřeba provést patřičnou výškovou korekci kvůli poklesustřely. Nástřel se mění také s rozdílným typem střeliva.
A máme hotovo. Nakonec doporučuji vynulovat komínky, jinak řečeno nastavit na komíncích nulovou hodnotu (pokud to puškohled umožňuje). V případě nežádoucího pootočení korekčních točítek se můžet snadno vrátit k výchozí hodnotě.
1. Klikání v MOA
Nejčastěji se setkáte s korekcí v úhlových minutách MOA(Minute of Angle). Jedná se o úhlovou jednotku, díky které můžeme posunout bod zásahu o nám známou vzdálenost. Existuje pevný vztah mezi ní a vzdáleností. Běžně se setkáme s krokem ¼ MOA, pro střelbu na dlouhé vzdálenosti je dostupný i jemný rektifikační krok ⅛ MOA. Jednotka MOA se často používá pro posouzení přesnostizbraně.
2. Klikání v MRAD
Opět úhlová jednotka, tentokrát se jedná o miliradiány. Velikost kroku je větší než u MOA, ale v tom je právě velká výhoda. Nemusíte počítat se setinkami milimetru, ale dostanete vždy sympatické číslo. Pro kontinentálního Evropana je výpočet mnohem jednodušší, v palcích ať si počítají za velkou louží. Zvláště pokud se chcete věnovat taktické střelbě a nejste zrovna nejlepší matematik, MRAD je jasná volba. Při přesné dálkové střelbě zase vítězí MOA s jemnější korekcí.
Specialista na zbraně a myslivost. Řešil technické dotazy zákazníků, natáčel videorecenze, psal do poradny a blogu. V Balistas pracoval v letech 2017–2022.
Snad žádná pořádná vzduchovka se neobejde bez kvalitního puškohledu.
K tomu je však nezbytné zvolit i správnou montáž, která bude sedět
nejen vzduchovce, ale i vám. V tomto článku se zaměříme právě na to,
jak při výběru montáže postupovat.
Kolimátor cíl nepřibližuje. Jeho úkolem je lepší cílení. Toho je
dosaženo pomocí bodu promítaného na sklíčko kolimátoru. Oproti tomu
puškohled cíl přiblíží a následně jej promítne na kříž. Pojďme se
podívat, jak na svou zbraň vybrat nejvhodnější optiku. Takovou, se kterou
svou střelbu posunete a třídu výš.
Vzduchovka je střelná zbraň, která ke svému fungování využívá
stlačený vzduch. Pokud máte víc jak 18 let, můžete si ji pořídit bez
zbrojního průkazu. Čtěte dál a zjistěte, jaký kus pro sebe vybrat.
Cookies na tomto webu slouží k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze provozu. Kromě toho sdílíme informace o vašem používání webových stránek s našimi partnery v sociálních médiích, reklamě a webové analytice, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili z vašeho používání jejich služeb.
Nastavení preferencí
Nezbytné, aby stránky fungovaly
Nezbytné soubory cookie pomáhají učinit web použitelným povolením základních funkcí, jako je navigace na stránce a přístup do zabezpečených oblastí webu. Bez těchto cookies nemůže web správně fungovat.
Předvolby, abyste si mohli ukládat vaše nastavení
Předvolené soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se web chová nebo vypadá, například preferovaný jazyk nebo oblast, ve které se nacházíte.
Analytika, abychom mohli stránky zlepšovat
Analytické cookies pomáhají majitelům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami, a to anonymním shromažďováním a hlášením informací.
Marketing, aby se vám nezobrazovala reklama, která vás nezajímá
Marketingové cookies se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou pro jednotlivého uživatele relevantní a poutavé, a tím cennější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.